רגשות שליליים בלמידה

לא תמיד אנו נהנים ללמוד ולפעמים אנו חווים בלמידה רגשות שליליים ומוטיבציה נמוכה. במאמר זה תקראו על תופעות אלו.

שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

לצופה מהצד נראה שסטודנטים חיים את החיים הטובים: הם לומדים דברים מעניינים, מבלים במסיבות ונהנים מהחיים. במציאות סטודנטים מתמודדים עם אתגרים גדולים, קוגניטיביים ורגשיים. האתגר הקוגניטיבי ברור – הצורך ללמוד חומר קשה ולהצליח בבחינות. האתגר המנטלי חשוב לא פחות – ההתמודדות עם מוטיבציה נמוכה ורגשות שליליים המלווים את הלמידה. במיוחד כשמדובר בלימודים קשים, האתגר הנפשי גדול עוד יותר. לדוגמה, מחקר מטא אנליזה מצא שכשליש מהסטודנטים לרפואה סובלים מחרדה, שזהו שיעור גבוה משמעותית משיעור החרדה באוכלוסייה הכללית ( Quek et al., 2019). בשורות הבאות אפרט על כמה קשיים רגשיים שעשויים להופיע בלימודים האקדמיים.

מוטיבציה נמוכה

רוב הסטודנטים מתחילים ללמוד מתוך תשוקה ומוטיבציה גבוהה, כי הם אוהבים את התחום ורוצים ללמוד. במקרים רבים המוטיבציה נשחקת עם הזמן, דבר שיוצר קושי גדול בלמידה. מוטיבציה היא המנוע של הלמידה, וכשהמוטיבציה נמוכה קשה ללמוד. 

לפעמים המוטיבציה קיימת, אך לא מהסוג הנכון. לפי תיאוריית ההגדרה העצמית, מוטיבציה היא רצף שבקצהו האחד מוטיבציה פנימית ובקצה השני מוטיבציה חיצונית (Self-determination theory).  אנו יכולים ללמוד מתוך מוטיבציה פנימית – כי אנו נהנים מהלמידה ומאמינים שהיא חשובה, או מתוך מוטיבציה חיצונית – כדי לקבל ציונים גבוהים או מהפחד שנקבל ציונים נמוכים. 

למידה מתוך מוטיבציה פנימית קשורה להישגים אקדמיים גבוהים יותר, ולתחושת רווחה (well-being) גבוהה יותר (Taylor et al., 2014, Howard et al., 2021). בפועל, פעמים רבות עם הזמן המוטיבציה שלנו הופכת להיות בעיקר חיצונית. חשוב לדעת כיצד לשמר ולטפח את המוטיבציה הפנימית, כדי לשפר את הישגי הלמידה ואת חווית הלמידה. 

רגשות שליליים

אנו רוצים שללמידה יתלוו רגשות חיוביים כמו סקרנות, הפתעה ועונג אינטלקטואלי. לצערנו ללמידה עשויים להתלוות רגשות שליליים כמו שעמום, לחץ, חרדה ועוד. נושא הרגשות בלמידה (Academic emotions) נחקר יותר בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות חקר הרגשות באופן כללי. 

שעמום בלמידה היא תופעה נפוצה מאוד. לדוגמה, מחקר מצא ש 59% מהסטודנטים מגדירים לפחות חצי מההרצאות שלהם כמשעממות, ואילו 30% מתארים את רוב ההרצאות שלהם כמשעממות (Mann & Robinson, 2009). שעמום פוגע בהישגים האקדמיים, שכן קל הרבה יותר ללמוד כשחומר הלימודים מעניין, אך קשה ללמוד ולהתרכז כשהחומר משעמם. 

מעל כולם, לחץ וחרדה הם הרגשות השליליים הבולטים ביותר בלמידה. מבחנים מייצרים לחץ וחרדה גבוהים – האם נעבור את המבחן, האם נקבל ציונים גבוהים וכדומה. הלחץ והחרדה גוברים כפליים כשהמבחן קריטי לעתיד שלנו כמו במבחני הסמכה או בתחומים בהם ממוצע גבוה הוא תנאי קבלה לתואר שני. רגשות שליליים אלו צובעים את הלמידה כולה בגוון עכור ומקשים על הלמידה.

למרות שלמידה היא במהותה שכלתנית ורציונלית, להיבט הרגשי של הלמידה השפעה דרמטית עליה. בסדנת ציונים גבוהים אני מלמד על מוטיבציה ורגשות בלמידה, ומציע כלים מבוססי מחקר לחיזוק המוטיבציה הפנימית, להפחתת רגשות שליליים ולהגברת רגשות חיוביים. וכשמשפרים את חווית הלמידה – הישגי הלמידה משתפרים גם הם.  

הפניות

Howard, J. L., Bureau, J., Guay, F., Chong, J. X., & Ryan, R. M. (2021). Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory. Perspectives on Psychological Science16(6), 1300-1323. https://doi.org/10.1177/1745691620966789

Mann, S., & Robinson, A. (2009). Boredom in the lecture theatre: An investigation into the contributors, moderators and outcomes of boredom amongst university students. British Educational Research Journal35(2), 243-258. https://doi.org/10.1080/01411920802042911
 
Taylor, G., Jungert, T., Mageau, G. A., Schattke, K., Dedic, H., Rosenfield, S., & Koestner, R. (2014). A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: The unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology39(4), 342-358. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.08.002
 
Quek, T. T., Tam, W. W., Tran, B. X., Zhang, M., Zhang, Z., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2019). The global prevalence of anxiety among medical students: a meta analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 31, E2735. https://doi.org/10.3390/ijerph16152735
‏‏‏‏