האתגר הייחודי בלימוד אנגלית

כשעוסקים בשיטות ללימוד שפות חשוב להבחין בין שיטות ללימוד אנגלית לשיטות ללימוד שפות אחרות. במאמר זה תקראו על האתגר הייחודי של לימוד אנגלית וכיצד זה משפיע על שיטות הלמידה הנדרשות. 

Young men and women are standing near big letters and using their own smart phones and books for learning English for reading news. Flat design.
שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

המונח "שיטות ללימוד אנגלית" מרמז על כך שמדובר בשיטות ייחודיות ללימוד אנגלית שמתייחסות לאספקטים ייחודים שבלימוד אנגלית. כמו לכל שפה, לאנגלית ישנם מאפיינים ייחודיים בדקדוק או בפונולוגיה שדורשים שיטות למידה ייחודיות. היבטים אלו חשובים, אך במאמר זה נעסוק במאפיין חשוב יותר והוא שרוב האנשים לא צריכים "ללמוד" אנגלית אלא "לשפר" אנגלית דבר שיוצר הבדל מהותי בשיטות הלמידה הנדרשות.

רוב האנשים יודעים אנגלית בסיסית

כשמדובר בשפות אחרות לרוב אנשים אין ידע כלל ועליהם להתחיל מאפס. לדוגמה רוב המתעניינים בלימוד קוריאנית צריכים ללמוד מערכת כתב חדשה, חוקי דקדוק בסיסיים וכדומה. בניגוד לכך, כשמדובר בשפה האנגלית לרוב האנשים הבוגרים יש ידע טוב ומטרת הלמידה שלהם היא להתקדם מרמת מתחילים לרמת בינוניים, או מרמת בינוניים לרמה גבוהה מאוד.

לאבחנה זו השלכה משמעותית על תפקיד המורה ותפקיד הלומד. כשמדובר בלימוד שפה חדשה לגמרי למורה או קורס יש תפקיד מרכזי בהוראת הידע הבסיסי, אך כשמדובר בשיפור רמת השפה מורה לא יכול לעזור הרבה ואת עיקר העבודה על הלומד לעשות בעצמו. הבעיות העיקריות של משפרי אנגלית הן בדרך כלל אוצר המילים קטן ומיומנויות שיחה וקריאה חלשות, שבזה מורה או קורס לא יכולים לעזור הרבה. בעוד קורס יכול ללמד היטב דקדוק וקריאה, קורס לא יכול ללמד אלפי מילים או לפתח מיומנויות במידה משמעותית. 

להקנות ללומדים כלים ללמידה עצמאית

בשנים האחרונות מתחזקת ההבנה על חשיבות ההקנייה של כלים ללמידה עצמאית במטרה להפוך את הלומדים ל"לומדים אוטונומיים", במיוחד עבור בעלי רמת אנגלית בסיסית שמעוניינים להתקדם לרמה גבוהה. בסדנת אנגלית שוטפת אני מתייחס באופן ממוקד למטרות של המעוניינים להתקדם לאנגלית ברמה גבוהה ומלמד מגוון כלים ללימוד אנגלית באופן עצמאי. וכמו בכל תחום – כשפועלים נכון, מצליחים.