הדבר החשוב ביותר בלימוד אנגלית

המאפיין העיקרי של אנגלית ברמה בסיסית או בינונית הוא אוצר מילים נמוך, וידע שטחי באוצר המילים הקיים. במאמר זה תקראו על החשיבות הרבה של לימוד אוצר מילים לרוחב ולעומק במסע של שיפור רמת האנגלית. 

שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

בכל פרויקט גדול שאנו נוטלים על עצמנו, עלינו להציב סדרי עדיפויות ולזהות את הגורמים החשובים ביותר להצלחת הפרויקט. בלימוד אנגלית אנו עשויים להיות מוצפים במשימות הלמידה האפשריות: דקדוק, אוצר מילים, כתיבה, שיחה, קריאה או הגייה, ועלינו להציב סדר עדיפויות בין הנושאים השונים.

אוצר מילים הוא הדבר החשוב ביותר בלימוד אנגלית. הסיבה היא שאוצר מילים רחב הוא הבסיס להכול: להבנת הנשמע, להבנת הנקרא, לשיחה ולכל דבר אחר. למעשה לא ניתן לחשוב על תפקוד כלשהו בשפה ללא שימוש באוצר מילים. לדוגמה, כשאנו מאזינים למישהו עלינו להיות בעלי ידע רחב באוצר מילים כדי להבין את דבריו, וכשאנו רוצים לדבר עלינו לדעת מספיק מילים כדי שנוכל להגיד את מה שאנו רוצים. 

כשאנו מציבים מטרה לשפר את רמת האנגלית שלנו, עלינו לוודא בראש ובראשונה שאוצר המילים שלנו גדול מספיק. למרות שאוצר מילים הוא הגורם החשוב ביותר להצלחה בלימוד אנגלית, רבים נוטים לזלזל בחשיבותו. בשורות הקרובות אציג כמה סיבות מדוע אוצר מילים חשוב יותר משנראה.

צריך לדעת אלפי מילים

לפי מחקרים, עבור הבנת הנשמע עלינו לדעת 2,000-3,000 משפחות מילים (van Zeeland & Schmitt, 2013), ואילו עבור הבנת הנקרא 8,000-9,000 משפחות מילים (Nation, 2006). מספרים אלו אינם אינטואיטיביים ורוב האנשים חושבים שמספיק לדעת פחות מילים. 

אותם מחקרים בדקו מהו אחוז המילים שעלינו להבין בטקסט כדי להבין אותו היטב. הממצאים העלו שעבור הבנה טובה עלינו להבין לפחות 98% מהמילים בטקסט, כלומר מתוך 100 מילים אנו רשאים לא להבין שתי מילים אך לא יותר. מסתבר שכשמדובר בחומר קריאה מורכב, מספיקות כמה מילים בודדות לא מובנות כדי שנתקשה להבין את כל הקטע. כדי להבין את התוכן ברמה בסיסית עלינו לדעת לפחות 95% מהטקסט. 

ידע של 8000-9000 משפחות מילים מאפשר לנו להבין 98% מרוב הטקסטים הכתובים, ואילו ידע של 2000-3000 משפחות מילים מאפשר לנו להבין 95% מהשיח בשפה המדוברת. כך או כך, המספרים הם גבוהים מה שמדגיש את החשיבות של לימוד אוצר מילים. 

מספרים אלו מתייחסים לידע של מילים בודדות, זאת מבלי להזכיר את הידע הנדרש ביחידות מרובות מילים שהוא חשוב ביותר עבור פיתוח יכולת שיחה שוטפת. 

ידע רוחב וידע עומק

לימוד אוצר מילים עשוי להיראות משימה פשוטה בה לומדים רשימת מילים מסוימת ובזו מסתיימת המשימה, אך בפועל המשימה מורכבת בהרבה. חוקרים מבחינים בין ידע רוחב באוצר מילים לידע עומק (Qian, 1999). ידע רוחב הוא ידע בסיסי על המילה ואילו ידע עומק כולל כולל ידע רב נוסף מעבר לידע הבסיסי. 

ידע העומק כולל בתוכו היבטים רבים. לדוגמה, למילים רבות יש כמה משמעויות (פוליסמיות והומונימיות), מילים אחרות מתאימות לשימוש בהקשר ספציפי אך לא בהקשרים אחרים, ולמילים אחרות הטיות ונגזרות רבות. ידע זה וידע נוסף הם מרכיבים בידע העומק על המילה, שגם אותו יש לפתח במסע לאנגלית ברמה גבוהה מאוד.  

ללמוד אוצר מילים עם שיטות למידה

לימוד אוצר מילים מציב אתגר למידה גדול, כיוון שלא ברור כיצד ניתן ללמוד אלפי מילים לרוחב ולעומק. בסדנת אנגלית שוטפת אני מלמד עקרונות ושיטות ללימוד אוצר מילים, והכול בהתבסס על המחקר בתחום. השיטות כוללות התייחסות לסוגי מילים רבים, ומגוון שיטות זיכרון שהוכחו כיעילות עבור לימוד אוצר מילים בשפה זרה. וכשלומדים בעזרת שיטות למידה – מצליחים בגדול. 

הפניות

Nation, I. (2006). How large a vocabulary is needed for reading and listening? Canadian Modern Language Review, 63(1), 59-82.‏ https://doi.org/10.3138/cmlr.63.1.59
 
Qian, D. (1999). Assessing the roles of depth and breadth of vocabulary knowledge in reading comprehension. Canadian Modern Language Review56(2), 282-308. https://doi.org/10.3138/cmlr.56.2.282
 
Van Zeeland, H., & Schmitt, N. (2013). Lexical coverage in L1 and L2 listening comprehension: The same or different from reading comprehension? Applied Linguistics34(4), 457-479. https://doi.org/10.1093/applin/ams074