לדבר אנגלית נכון: מדוע חשוב ללמוד את ההגייה

אנשים רבים מדברים אנגלית במבטא כבד, דבר שפוגע משמעותית ברמת האנגלית שלהם. במאמר זה תקראו מדוע חשוב לפתח הגייה נכונה וכיצד לעשות זאת.

שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

לימוד ההגייה הוא תחום חשוב בלימוד אנגלית, אך יחסית לתחומים אחרים הוא מוזנח. לעיתים קרובות אנו רואים בתקשורת פוליטיקאים ואנשי מקצוע שמדברים אנגלית ברמה גבוהה, אך המבטא הזר שלהם בולט מאוד. הסיבה היא שכשהם למדו אנגלית הם עסקו בעיקר בדקדוק, בקריאה ובכתיבה, ובקושי למדו את ההגייה. בסדנת אנגלית שוטפת אני מלמד באופן מעשי כיצד להיפטר מהמבטא הישראלי, ולפתח הגייה נכונה.

מדוע הגייה חשובה

הגייה נכונה חשובה מכמה סיבות. לפני הכול, הגייה נכונה מאפשרת לאנשים אחרים להבין אותנו, כי מבטא כבד גורם לנו להיות פחות מובנים. בנוסף, מבטא כבד גורם לנו להישמע לא מקצועיים, ומפחית מהסטטוס שלנו (Fuertes et al., 2012). כמו כן, לימוד ההגייה משפר את הבנת הנשמע: כשאנו יודעים את מערכת הצלילים של השפה האנגלית, קל לנו יותר לפענח את הדיבור של אדם אחר (Kissling, 2018). ולבסוף, מחקר מטא אנליזה מפתיע מצא שלימוד ההגייה משפר את יכולת הקריאה (Murphy, 2021). אם כן, שיפור ההגייה מניב תועלות רבות, הרבה מעבר לשיפור יכולת השיחה. 

אפשר לשפר את ההגייה

אנשים רבים שהתרגלו לדבר אנגלית במבטא כבד לא מאמינים שאפשר לשנות זאת, ומתייחסים למבטא כאל תכונה שאי אפשר לשנות כמו גובה או צבע עור. בפועל זה ההפך: אפשר לשפר את ההגייה די בקלות. 

בסדנת אנגלית שוטפת אני מלמד את הרכיבים השונים של ההגייה, ושיטות מעשיות כיצד לפתח ולתרגל הגייה נכונה. המטרה היא לא להישמע כמו דוברי שפת אם, אלא להיות מובנים ולצמצם את המבטא הזר למינימום. ועם השיטות הנכונות – זה קל יותר משנראה.   

הפניות

Fuertes, J. N., Gottdiener, W. H., Martin, H., Gilbert, T. C., & Giles, H. (2012). A meta‐analysis of the effects of speakers' accents on interpersonal evaluations. European Journal of Social Psychology42(1), 120-133. https://doi.org/10.1002/ejsp.862
Kissling, E. M. (2018). Pronunciation instruction can improve L2 learners’ bottom‐up processing for listening. The Modern Language Journal102(4),  653-675. https://doi.org/10.1111/modl.12512
Murphy O. D. (2021). A Meta-Analysis of the Effect of Phonological Awareness and/or Phonics Instruction on Word and Pseudo Word Reading of English as an L2. SAGE Openhttps://doi.org/10.1177/21582440211059168