פיתוח יכולת שיחה באנגלית

פיתוח יכולת שיחה שוטפת היא מטרה מרכזית בלימוד אנגלית, אך רבים מתקשים בכך. במאמר זה תקראו על הגורמים המשפרים את שטף הדיבור.

שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

כולנו מעוניינים לדבר אנגלית באופן שוטף, אך אנשים רבים שלמדו אנגלית במשך שנים ארוכות לא יכולים לשוחח באופן שוטף במצבים כמו פגישה עסקית או הצגת פרזנטציה. יכולת שיחה נמוכה מלווה פעמים רבות בחרדת דיבור, בה הדובר מתמלא חרדה כשהוא נדרש לדבר אנגלית (Mak, 2011). חרדה זו מתאפיינת במעגל שלילי בה הביצוע הנמוך מגביר את החרדה, דבר שמפחית עוד יותר את הביצוע.

כדי לשפר את יכולת השיחה, עלינו לזהות תחילה את הגורמים המאפשרים שטף דיבור, ובמאמר זה אסקור שלושה מהם.

אוצר מילים נמוך

התנאי הראשוני ליכולת שיחה שוטפת הוא אוצר מילים בגודל הנדרש. פעמים רבות יכולת שיחה נמוכה נובעת מאוצר מילים נמוך, ובמצבים אלו הדובר לא יכול להביע את עצמו כי חסרות לו מילים.

מעבר לידע באוצר מילים, ידע ביחידות מרובות מילים משפר באופן משמעותי את יכולת השיחה. יחידות מרובות מילים הוא מונח כולל לסוגים שונים של רצפי מילים שיחדיו מבטאים משמעות. לדוגמה, בעברית אומרים "תסתכל" אך באנגלית אומרים "קח מבט" (Take a look), ובעוד בעברית "מקבלים החלטות" באנגלית "עושים החלטות" (Decision making). שליטה ביחידות מרובות מילים משפרת באופן משמעותי את שטף הדיבור (Tavakoli & Uchihara, 2020).

מבטא כבד

מבטא כבד מוריד את יכולת השיחה, כיוון שהוא גורם לדובר להיות פחות מובן. חשבו לדוגמה על סיטואציה בה ישראלי ויפני מדברים אנגלית וכל אחד מדבר במבטא הכבד שלו. התוצאה היא ששני הצדדים יתקשו להבין אחד את השני. מעבר לכך, דיבור עם מבטא כבד מייצר רושם שלילי וגורם לדובר להיתפס כבעל סטטוס נמוך יותר (Fuertes et al., 2012). תחום ההגייה מוזנח יחסית בהוראת אנגלית, ולכן נפוץ שאנשים עם רמת אנגלית טובה מדברים עם מבטא כבד.

מיומנות נמוכה

יכולת שיחה באנגלית היא מיומנות ולא ידע, כלומר יש להתאמן רבות עד שמפתחים את האוטומטיות הנדרשת לדיבור. עם זאת, אימון לבד לא מספיק, שכן יכולת השיחה בנויה על גורמים נוספים מעבר לאימון לבדו.

בסדנת אנגלית שוטפת אני עוסק בגורמים המשפיעים על יכולת שיחה באנגלית, ומציג שיטות מעשיות לשיפור שטף הדיבור ולאימון נכון. וכמו בשאר התחומים בלימוד אנגלית, כשלומדים בדרך הנכונה – מצליחים.

הפניות

Fuertes, J. N., Gottdiener, W. H., Martin, H., Gilbert, T. C., & Giles, H. (2012). A meta‐analysis of the effects of speakers' accents on interpersonal evaluations. European Journal of Social Psychology42(1), 120-133. https://doi.org/10.1002/ejsp.862
 
Mak, B. (2011). An exploration of speaking-in-class anxiety with Chinese ESL learners. System39(2), 202-214. https://doi.org/10.1016/j.system.2011.04.002
 
Tavakoli, P., & Uchihara, T. (2020). To what extent are multiword sequences associated with oral fluency?. Language Learning70(2), 506-547. https://doi.org/10.1111/lang.12384