הכנה לבחינות הסמכה גורליות

כשלומדים מקצוע הדורש תעודת רישוי, ממתין בסוף התואר מבחן הסמכה גורלי. במאמר זה אציג את האתגרים שבמבחנים אלו וכיצד להתכונן אליהם.

שמעון פרוס

שמעון פרוס

מומחה לשיטות למידה, MA

כשמדובר בבחינות רגילות של סוף הסמסטר, רוב הסטודנטים עומדים באתגר. לעומת זאת כשמדובר בבחינות הסמכה גורליות – התמונה שונה לחלוטין. במקצועות כמו ראיית חשבון, עריכת דין, סיעוד, שמאות וכדומה, הסטודנטים נדרשים לעמוד בבחינת הסמכה מקיפה, המציבה אתגר למידה ענק. במקצועות אחרים הסטודנטים נדרשים לעבור בחינה קשה כדי להתקבל ללימודי תואר שני, כמו בחינת המתא"ם בלימודי פסיכולוגיה. בסדנת ציונים גבוהים אני מלמד שיטות ייחודיות להכנה ולהצלחה בבחינות גורליות, מתוך הבנת האתגר העצום שבבחינות אלו. בשורות הבאות אציג את האתגרים הייחודיים של בחינות אלו. 

רף גבוה ביותר

בראש ובראשונה, בחינת ההסמכה מקיפה כמות עצומה של חומר, שנלמד במשך כל שנות הלימודים. היקף החומר האדיר יוצר אתגר למידה עצום, שהסטודנטים לא הכירו עד כה. בנוסף, בחינות אלו נערכות על ידי גורמים חיצוניים, ולעיתים הרמה בבחינה גבוהה בהרבה מהרמה של הבחינות שהיו במוסד הלימודים. עבור סטודנטים רבים, הקושי הוא עצום. 

רגשות שליליים, לחץ וחרדה

מבחנים גורליים עשויים לגרום ללחץ נפשי כבד, מעצם הידיעה שהעתיד המקצועי שלנו מונח כאן על כף המאזניים. קשה לנו להימנע מחרדות כשאנו יודעים שחלומנו הגדול להיות פסיכולוג/ית או מהנדס/ת תלוי במבחן הגורלי שלפנינו. לא פלא שתקופת ההכנה עשויה להיות מלווה ברגשות שליליים בעוצמה גבוהה, ולחץ וחרדה בפרט. 

הבעיה ברגשות השליליים אינה רק במצוקה הכרוכה בהם, אלא בהשפעות שלהן על התפקוד הקוגניטיבי. רגשות שליליים גורמים לחשיבה להיות צרה ונקודתית ולהישען על דרכים מוכרות לפתרון בעיות. רגשות חיוביים לעומת זאת גורמים לחשיבה להיות מתאימה יותר ללמידה איכותית. בפרט, רגשות חיוביים מאפשרים לנו לראות את התמונה הגדולה, להיות פתוחים יותר לידע ולדרכים חדשות לפתרון בעיות, וכיצד לבצע "העברה" של ידע (transper) מהקשר אחד לשני (McConnell & Eva, 2012). 

ולבסוף, לחץ וחרדה פוגעים בתפקוד בשעת הבחינה. בתופעה הנקראת "מחנק תחת לחץ" (Choking under pressure) הביצוע שלנו יורד דווקא בזמן שהוא חשוב ביותר, בגלל שאנו יודעים שהתפקוד שלנו קריטי (Baumeister, 1984). בהקשר של בחינות, חרדת בחינות גוברת כשאנו מאמינים שההשלכות של הבחינה חמורות, וכשחרדת הבחינות גוברת – הציונים יורדים (von der Embse et al., 2018). 

בסדנת ציונים גבוהים אני מקדיש חלק נכבד לשיטות ייחודיות להכנה לבחינות גורליות והצלחה בהן. השיטות מקיפות הן את הפן הקוגניטיבי של למידת החומר, והן את הפן הנפשי של הפחתת רגשות שליליים. כדי להצליח בבחינות גורליות לא מספיק ללמוד הרבה, ויש לתת מענה לכלל האתגרים הכרוכים בכך. וכשלומדים בדרך זו – מצליחים בבחינה הגורלית.

הפניות

Baumeister, R. F. (1984). Choking under pressure: self-consciousness and paradoxical effects of incentives on skillful performance. Journal of personality and social psychology46(3), 610.‏ https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.3.610
 
McConnell, M. M., & Eva, K. W. (2012). The role of emotion in the learning and transfer of clinical skills and knowledge. Academic Medicine87(10), 1316-1322. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3182675af2
von der Embse, N., Jester, D., Roy, D., & Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Journal of Affective Disorders227, 483-493. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.048